Moc,
która rządzi przeznaczeniem wszystkich żyjących istot, nazywana jest Orłem, nie
dlatego, by
była
orłem czy miała z nim coś wspólnego, lecz dlatego, że dla oczu widzącego ma
kształt
olbrzymiego,
czarnego jak węgiel orła, stoi wyprostowana jak orzeł i sięga w górę nieskończenie
wysoko.
Gdy
widzący wpatruje się w czerń, którą jest Orzeł, jego postać odkrywają cztery
rozbłyski ognia.
Pierwszy,
podobny do błyskawicy, pozwala obserwatorowi dostrzec kontury Orła, który ma na
ciele
plamy
bieli, przypominające orle pióra, i szpony. Drugi rozbłysk ukazuje podobną do
orlich skrzydeł
czerń
– łopocząc, stwarza ona wiatr. Przy trzeciej błyskawicy obserwator widzi
przenikliwe, nieludzkie
oko.A czwarty i ostatni rozbłysk odkrywa przed nim poczynania Orła.
Orzeł
pożera świadomość wszystkich żyjących na ziemi istot, które w chwili śmierci
lecą w stronę
jego
dzioba jak nie kończące się stado świetlików, by spotkać się ze swym właścicielem,
przyczyną,
która
dała im życie. Orzeł rozplątuje te malutkie ogniki, rozkłada je przed sobą tak,
jak garbarz
rozciąga
wyprawianą skórę, a potem je pochłania, gdyż świadomość jest jego pożywieniem.
Orzeł,
moc rządząca przeznaczeniem wszelkich żyjących istot, jednakowo i jednocześnie
je
wszystkie
odzwierciedla. Dlatego ludzkie modlitwy do Orła, prośby o względy i nadzieja na
łaskę nie
mają żadnego
sensu. Ludzka część Orła jest zbyt mała, by mogła poruszyć całość.
Jedynie według czynów Orła obserwator może określić
jego intencje. Choć Orła nie porusza
sytuacja
żadnej żywej istoty, każdej z nich przyznał jakiś dar. Każda z nich, jeśli
zechce, ma prawo na
własny
sposób zachować płomień świadomości, każda ma moc, by nie usłuchać wezwania do śmierci
i nie
dać się pochłonąć. Każda żywa istota, jeśli tego zapragnie, może poszukać
szczeliny
prowadzącej
do wolności i prześliznąć się przez nią. Dla obserwatora, który widzi tę
szczelinę, a także
dla
istot, które przez nią przechodzą, jest oczywiste, że Orzeł przyznał ten dar po
to, by świadomość
przetrwała.
By
doprowadzić żywe istoty do tej szczeliny, Orzeł stworzył Naguala. Nagual jest
podwójną istotą,
której
została ujawniona reguła. Czy przybierze on postać człowieka, zwierzęcia, rośliny
czy
jakiejkolwiek
innej żywej istoty, dzięki swojej podwójności Nagual czuje nieodpartą potrzebę
szukania
tego
ukrytego przejścia.
Nagual
występuje w parach: mężczyzna z kobietą. Podwójny mężczyzna i podwójna kobieta
stają
się
Nagualem dopiero wtedy, gdy każde z nich pozna regułę, zrozumieją i w pełni
zaakceptuje.
W
oczach tego, który widzi, mężczyzna Nagual i kobieta Nagual wyglądają jak świetliste
jajo z
czterema
przedziałami. W odróżnieniu od zwykłego człowieka, który ma tylko dwa przedziały,
lewy i
prawy,
Nagual ma lewą stronę podzieloną na dwie długie części. Podobnie na dwoje
podzieloną ma
prawą
stronę.
Orzeł
stworzył pierwszego mężczyznę Naguala i kobietę Naguala jako widzących i
natychmiast
umieścił
ich na świecie, by widzieli. Dał im cztery kobiety wojowników, które były
zwiadowcami, trzech
mężczyzn
wojowników i jednego mężczyznę kuriera, by się nimi opiekowali, wzmacniali i
doprowadzali
ich
do wolności.
Kobiety
wojownicy to cztery strony świata, cztery rogi kwadratu, cztery nastroje,
cztery wiatry,
cztery
typy kobiecych osobowości, jakie można spotkać wśród gatunku ludzkiego.
Pierwsza
to wschód. Nazywana jest porządkiem. Jest optymistyczna, pogodna, gładka,
wytrwała
jak
stały wietrzyk. Druga
to północ. Nazywana jest siłą. Jest pomysłowa, śmiała, bezpośrednia, nieustępliwa
jak silny
wiatr. Trzecia
to zachód. Nazywana jest uczuciem. Jest zamknięta w sobie, pełna skruchy, zręczna,
przebiegła,
jak zimny poryw wiatru. Czwarta
to południe. Nazywana jest wzrostem. Jest opiekuńcza, głośna, nieśmiała, ciepła,
jak gorący
wiatr. Trzej
mężczyźni wojownicy oraz kurier reprezentują cztery typy męskiej aktywności i
temperamentu.
Pierwszy
typ to człowiek, który dużo wie, uczony, szlachetny, odpowiedzialny, spokojnego
usposobienia,
bezgranicznie oddany wypełnieniu swego zadania, jakiekolwiek ono jest.
Drugi
to człowiek czynu, bardzo wesoły, znakomity kompan, niestały i zmienny w
nastrojach.
Trzeci
typ to organizator, który pociąga za sznurki zza kulis, tajemniczy i
nieprzenikniony. Nic nie
można
o nim powiedzieć, bo on sam nie pozwala, by jakiekolwiek wiadomości o nim
przeniknęły na
zewnątrz.
Kurier
to czwarty typ. Jest to pomocnik, uparty, pochmurny człowiek, który radzi sobie
bardzo
dobrze,
jeśli odpowiednio się nim pokieruje, ale nie potrafi działać na własną rękę.
Dla ułatwienia
Orzeł pokazał mężczyźnie Nagualowi i kobiecie Nagualowi, że każdy z tych męskich
i żeńskich
typów występujących na świecie odznacza się specyficznymi cechami świetlistego
ciała.
Uczony
ma coś w rodzaju płytkiego wgłębienia, jasnego wklęśnięcia w miejscu, gdzie
znajduje się
splot
słoneczny. U niektórych mężczyzn wygląda ono jak obszar intensywnej jasności,
czasami jest
gładkie
i lśniące jak lustro, które nie odbija obrazu.
Człowiek
czynu wyróżnia się emanacją włókien z obszaru woli. Liczba włókien waha się od
jednego
do pięciu, a ich wielkość – od cienkiej nici do grubej, przypominającej bicz
wypustki, która
może
osiągać nawet osiem stóp długości. U niektórych ludzi nawet trzy włókna mogą się
rozwinąć w
wypustki.
Człowieka
zza kulis można rozpoznać nie przez jakąś szczególną cechę, ale przez to, że
zupełnie
mimowolnie
wytwarza on eksplozje mocy, które skutecznie blokują uwagę widzącego. W obecności
tego typu mężczyzny widzący nie widzi wyraźnie,
gdyż zbyt absorbują go nieistotne szczegóły
Pomocnik
nie odznacza się żadną wyraźną konfiguracją. Widzący postrzega go jako jasną,
jednolitą
otoczkę świetlistości.
W
królestwie kobiet wschód rozpoznaje się po niemal Niedostrzegalnych plamach na świetlistej
powierzchni,
sprawiających wrażenie niewielkich odbarwień.
Północ
promieniuje całą powierzchnią – emituje poblask czerwonawy jak żar.
Kobieta
zachodu spowita jest rozrzedzoną otoczką, przez co wydaje się ciemniejsza od
pozostałych.
Południe
charakteryzuje się przerywanym blaskiem: przez chwilę lśni intensywnie, potem
przygasa
i
znów się rozjaśnia. W świetlistych
ciałach kobiety Naguala i mężczyzny Naguala występują dwa rodzaje ruchu. Ich
prawa
strona faluje, a lewa wiruje. Jeśli
chodzi o osobowość, mężczyzna Nagual jest wspierający, stały, niezmienny.
Kobieta Nagual jest
wojownicza, a zarazem rozluźniona, zawsze czujna, lecz bez napięcia. Obydwoje
odzwierciedlają
jednocześnie
wszystkie cztery typy i cztery sposoby zachowania swojej płci.
W
pierwszej kolejności Orzeł nakazał mężczyźnie Nagualowi i kobiecie Nagualowi
znaleźć
następne
cztery kobiety wojowników reprezentujące cztery strony świata – doskonałe
odbicia
pierwszej
grupy, które jednak nie byłyby zwiadowcami, lecz śniącymi.
Dla
widzącego śniący wyglądają, jakby na brzuchu mieli fartuszek włókien. Zwiadowcy
także mają
podobne
fartuszki, ale składają się one nie z włókien, lecz z wielkiej liczby małych
okrągłych guzków.
Osiem
kobiet wojowników dzieli się na dwa szeregi, nazywane prawą i lewą planetą.
Prawa
planeta
składa się z czterech zwiadowców, a lewa z czterech śniących. Orzeł przekazał
wojownikom
każdej
planety regułę dotyczącą właściwych im zadań: zwiadowców nauczył skradania się,
a śniące –
śnienia.
Kobiety
wojownicy mieszkają parami, po dwie reprezentujące ten sam kierunek. Są do
siebie tak
podobne,
że wyglądają jak swoje lustrzane odbicia, i jedynie dzięki nieskazitelności
potrafią odnaleźć
wsparcie
i wyzwanie w swojej odpowiedniczce.
Cztery
kobiety zwiadowcy lub cztery śniące spotykają się jedynie wtedy, gdy mają do
wypełnienia
jakieś
trudne zadanie, ale dłonie wolno im połączyć tylko w szczególnych okolicznościach,
gdyż dotyk
stapia
je w jedną istotę i należy go używać jedynie w nagłej potrzebie albo w chwili
opuszczenia tego
świata.
Każda
para kobiet wojowników reprezentujących ten sam kierunek związana jest z jednym
mężczyzną,
w dowolnej kombinacji – zależnie od potrzeby. W ten sposób tworzą oni grupę
czterech
domostw,
w których może mieszkać tylu wojowników, ilu trzeba.
Wojownicy
mężczyźni oraz kurier także mogą tworzyć oddzielną grupę złożoną z czterech
mężczyzn
albo każdy z nich może funkcjonować samodzielnie, zależnie od potrzeby.
W
następnej kolejności Nagualowi i jego grupie polecono znaleźć jeszcze trzech
kurierów. Mogli to
być mężczyźni,
kobiety albo grupa mieszana, z tym że mężczyźni musieli reprezentować czwarty
męski
typ – pomocnika, a kobiety musiały być południem.
Chcąc
się upewnić, że pierwszy mężczyzna Nagual doprowadzi swoją grupę do wolności i
nie
zboczy
z drogi ani się nie zdegeneruje, Orzeł zabrał kobietę Naguala do innego świata,
by służyła jako
przynęta
prowadząca grupę do szczeliny.
Potem
Nagualowi i jego wojownikom kazano zapomnieć. Wrzuceni w mrok, otrzymali nowe
zadanie
– musieli odzyskać pamięć siebie samych i Orła.
Nakaz
zapomnienia był tak silny, że zupełnie ich od siebie oddzielił. Żadne z nich
nie pamiętało,
kim
jest. Orzeł uznał, że jeśli uda im się odzyskać pamięć, odnajdą własną pełnię i
dopiero wtedy będą
mieć
wystarczająco wiele siły i wytrwałości, by móc podążać za celem swej ostatecznej
podróży i
stawić
jej czoło.
Ich
ostatnie zadanie po odzyskaniu pełni własnej istoty polegało na tym, że mieli
znaleźć nową
parę podwójnych istot i przez ujawnienie im reguły
przetransformować ich w nowego mężczyznę
Naguala
i kobietę Naguala. Podobnie jak pierwszy mężczyzna Nagual i kobieta Nagual,
otrzymali tylko
niewielką
grupę wojowników. Dla tej nowej pary także należało znaleźć cztery kobiety
zwiadowców,
trzech mężczyzn wojowników i jednego mężczyznę
kuriera.
Gdy
pierwszy Nagual i jego grupa byli gotowi do przejścia przez szczelinę, czekała
tam pierwsza
kobieta
Nagual, by ich przeprowadzić na drugą stronę. Polecono im zabrać ze sobą do
innego świata
nową
kobietę Naguala, by służyła za przynętę dla swoich ludzi, zaś nowy mężczyzna
Nagual został na
tym świecie,
by powtórzyć cykl.
W
czasie pobytu na tym świecie minimalna liczba osób pozostających pod
przywództwem Naguala
wynosi
szesnaście: osiem kobiet wojowników, czterech mężczyzn wojowników, wliczając w
to
Naguala,
i czterech kurierów. W chwili odejścia z tego świata, gdy jest z nimi nowa
kobieta Nagual,
grupa
liczy siedemnaście osób. Jeśli osobista moc Naguala pozwala mu zabrać ze sobą
więcej
wojowników,
grupa może zostać powiększona o liczbę osób będącą wielokrotnością czterech.
Zapytałem
don Juana, jak doszło do tego, że ludzie poznali regułę. Wyjaśnił, że reguła
jest
nieskończona
i obejmuje każdy aspekt zachowania wojownika. Gromadzenie treści reguły i jej
interpretacja
jest dziełem widzących, których jedynym przez wiele wieków zadaniem było
widzenie
Orła
i obserwacja jego nieustannego przepływu. W wyniku tej obserwacji widzący
stwierdzili, że gdy
świetlista
osłonka ludzkiej istoty zostanie skruszona, można dostrzec w Orle słabe odbicie
człowieka.
Widzący
uzyskują wówczas wgląd w nieodwołalne wyroki Orła, mogą je odpowiednio
zinterpretować i
zgromadzić
w postaci strzegącego ciała.
Don
Juan wyjaśnił, że reguła nie jest legendą, a zdobycie wolności nie oznacza życia
wiecznego –
w
powszechnym rozumieniu tego pojęcia, czyli życia już na zawsze. Reguła głosi, że
człowiek może
zachować
świadomość, która normalnie opuszcza go w chwili śmierci. Don Juan nie potrafił
wyjaśnić,
co
konkretnie oznacza zachowanie świadomości, albo może sam tego nie pojmował.
Jego
dobroczyńca
powiedział mu, że w chwili przejścia człowiek wchodzi w stan trzeciej uwagi i
całe jego
ciało
napełnia się wiedzą. W jednej chwili każda komórka zyskuje świadomość siebie, a
także całego
ciała.
Dobroczyńca
powiedział mu także, że tego rodzaju świadomość pozostaje absolutnie poza
zasięgiem
naszych podzielonych na przegródki umysłów. Dlatego też głównym celem wysiłków
wojownika
nie jest uświadomienie sobie, że przejście na drugą stronę, o którym mówi reguła,
jest
przejściem do stanu trzeciej uwagi, ale raczej
zrozumienie, że taka świadomość w ogóle może istnieć.
(...) - W śmierci nie ma nic wspaniałego ani spokojnego - powiedział. - Bo w chwili śmierci zaczyna się prawdziwa groza. Za sprawą tej niezmierzonej siły (...) Orzeł wyciśnie z ciebie każdą najmniejszą iskrę świadomości.
FRAGMENT KSIĄŻKI 'DAR ORŁA' CARLOSA CASTANEDY
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz